Onze Lieve Vrouw Over de Dijle

Broederlijk Delen werkt met vrijwilligers, deelnemers aan evenementen, schenkers en lokale organisaties aan een duurzame wereld, voor recht op voedsel, beheer van natuurlijke rijkdommen, share logoinspraak en vrede. Wij beginnen aan de 40- dagentijd.

BD6Met Celia, Deyanira en Fanny zijn we op stap in Colombia. Daar is grond van levensbelang voor de voedselvoorziening en het inkomen. Grond heeft een spirituele waarde, maakt deel uit van de cultuur en de identiteit van de bevolking en vertelt het verhaal van de voorouders. De Colombianen geven grond door van generatie op generatie. Zoals vaak in het Zuiden is de grond echter slecht verdeeld.

Veel bedrijven, grootgrondbezitters en gewapende groepen zien vooral het geld dat grond kan opbrengen. In de grond steekt goud, men kan er grote plantages aanleggen of een stuwdam op bouwen. Men schrikt er niet voor terug de lokale bevolking te bedreigen of een moord te plegen. Celia, Deyanira en Fanny laten dit niet gebeuren. Zij steken hun nek uit, ondanks bedreigingen en werken samen met de lokale partnerorganisaties van BD om hun rechten te verdedigen. Want de grond behoort toe aan de boerengemeenschappen die er wonen en niet aan de hoogste bieder of degene met de meeste macht.

 

Celia is lid van de inheemse ongewapende wacht die werd opgericht toen in 2000 het geweld fel oplaaide en de rechten van de inheemse bevolking geschonden werden. De wacht treedt op IMG 0330b
wanneer er gevechten dreigen of wanneer er zonder toestemming graafmachines opduiken om goud te delven. De wachters dragen een bastón, een houten staf die symbool staat voor geweldloos verzet en gezag. Tegenover geweren en granaten hebben de wachters een krachtiger wapen: de grote menigte die zij optrommelen.

Deyanira’ s wapen is informatie. De suikerrietplantages “het groene monster” hebben de lokale Afro-Colombiaanse gemeenschap lelijk ontwricht. Er blijft slechts 5 % van de lokale grond over doordat de bevolking zich niet bewust was van de schade die plantages aanrichten. Deyanira vindt educatie belangrijk om te weten wat haar rechten zijn en om vrijheid te hebben. Zij reist rond met een mobiele school om vorming te geven. Fanny strijdt voor bio. Zij wil ecologisch werken, de belangen van kleine boeren verdedigen. 

Fanny motiveert vrouwen om vorming te volgen en om over te schakelen op biologische landbouw. Ze organiseert markten waar men zaden en producten uitwisselt en technieken doorgeeft. Zij runt een kleine mestfabriek vooral voor lokaal gebruik. Daarnaast oefent zij met de organisatie druk uit op de overheid die steun geeft aan de grote landbouwbedrijven terwijl de kleine boeren aan hun lot worden overgelaten. In termen van de spiritualiteit van Broederlijk Delen dient de vasten om een keuze te maken, om de band tussen spiritualiteit en solidariteit te verdiepen. Het is een uitgelezen tijd om dichter bij onszelf te komen, om solidair te zijn met mensen en gemeenschappen in het Zuiden. Wat we doen, gebeurt van binnen uit. We vinden onszelf daarbij niet bijzonder. Toch worden we hiervoor beloond, door een gevoel van wezenlijke verbondenheid met de ander. En in het goede doen begrijpen we iets van de grote samenhang waarvan wij deel uitmaken. Aan allen een fantastische 40-dagentijd toegewenst. (Annemie Geens)