Vormsel 2026
Exact één week voor hun vormsel trokken onze kandidaat-vormelingen vroeg uit de veren voor de jaarlijkse Dauwtrap. Om 7u15 vertrokken we samen op wandeling. Als ouder, mocht ik het groepje van Patricia mee begeleiden.

De zon was al opgekomen en een fris briesje hielp om onze slaapogen stilaan wakker te maken. Het begin van de tocht verliep in volledige stilte. Een kwartiertje lang luisterden we enkel naar de geluiden van de natuur: fluitende vogels, ritselende bladeren, kwakende kikkers en onze voetstappen op het pad. Niet gemakkelijk, maar wel bijzonder en deugddoend om zo bewust stil te worden.






Onderweg leerden we over de drie belangrijke symbolen van het vormsel. Eerst leerden we over de handoplegging. Eén van de vormelingen kreeg een blinddoek op en werd begeleid door een vriend of vriendin die een hand op zijn schouder legde. Zo konden ze voelen wat vertrouwen en verbondenheid betekenen. Daarna ging het over de zalving met chrisma. We ontdekten dat olie al eeuwenlang een teken is van bescherming en kracht. Anders dan water verdampt olie niet snel, maar dringt diep door in de huid. Ook Gods liefde wil diep in mensen aanwezig zijn. Tenslotte spraken we over de geloofsbelijdenis: ons geloof in God, Jezus, de Heilige Geest en in ons allemaal samen als Kerk.



Na de wandeling was er ook tijd voor ontspanning. Op de speeltuin werd er volop geravot, waarna iedereen genoot van zelfgebakken cake en vers fruit. We sloten deze mooie ochtend af met een warme eucharistieviering. Het doet telkens opnieuw deugd om met z’n allen samen te vieren en stil te staan bij wat ons verbindt. In de viering ging bijzondere aandacht naar de volgelingen van Jezus die als gezanten op weg werden gestuurd om mee te bouwen aan Gods grote droom van liefde en vrede.


Misschien blijft ook voor jou dezelfde vraag nazinderen: wat heb jij vandaag gedaan, klein of groot, om mee te helpen aan een betere wereld? En wat kan jij doen om een gezant te worden van Jezus?
Iedereen deed alvast met enthousiasme mee aan deze fijne Dauwtrap. Bedankt aan de catechisten voor hun engagement om onze kinderen op een zinvolle manier voor te bereiden op hun heilig vormsel.
Tekst: Sebastiaan De Samblanx
Foto’s: Peter Horemans

