
Op zondag 15 juni 2025 was het eindelijk zover: Rubens’ drieluik van de Wonderbare Visvangst werd officieel ingehuldigd. Al geruime tijd stond het gerestaureerde drieluik in de nieuwe museumopstelling in de noordelijke dwarsbeuk van onze kerk. Maar de schade die de julistorm van vorig jaar aanrichtte, zorgde voor vertraging. Het herstelwerk dat in 2021 was begonnen en in 2024 deels moest worden overgedaan, vond zondag zijn formele afronding. Voorzitter Marc De Geyter van de kerkfabriek Lieve-Vrouweparochie verwelkomde de talrijke aanwezigen. Hij benadrukte dat de kerk van Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijle, die zo rijk is aan kunstschatten uit gotiek en barok, daar hedendaagse kunstaccenten aan wil toevoegen, in de hoop, een breder publiek aan te trekken. Voorbeelden zijn het vaandel Irpin van Nikita Kadan en recent het werk van Cristina Almodovar, een mooi gestileerde tak in een van onze biechtstoelen. Burgemeester Bart Somers, die was vergezeld door de schepenen Geypen en Calvo, was verheugd over dit knappe resultaat, dat toont hoe zorgzaam Mechelen omspringt met zijn kerkelijk patrimonium.

Wim Hüsken sprak over de vele wederwaardigheden die het schilderij van Rubens in de loop van vier eeuwen had ondergaan. Nadat het drieluik in 2004 als Vlaams topstuk was erkend maakte de ontdekking van schimmelvorming dat een grondige restauratie niet kon uitblijven. Katrien Van den Bosch van Artecura vertelde ons wat bij die restauratie kwam kijken. De kleuren waren her en der vervaagd, er waren opstuwingen die moesten worden teruggebracht, de bevestiging van het doek was kromgetrokken en de verf moest worden gefixeerd. Toen alles gereed was, kwam er dus die storm, met regen en hagel die door de gebroken glasramen op het schilderij belandden.


Kunstenares Mickey Yang, die met haar partner en dochtertje uit Den Haag was overgekomen, besprak, samen met de curator Koi Persyn haar schepping MMXXV, dat niet alleen staat voor het jaar 2025, maar ook de afkortingen Man en Vrouw bevat, en met XX wil duiden op de genderkwestie. Het kunstwerk beeldt forellen uit die vallen in een net. Mickey had ontdekt dat gekweekte vrouwtjesforellen met hormonen worden bewerkt om zwaarder te worden. Ze veranderen dan van geslacht en gaan zelfs zaad produceren.


De Wonderbare Visvangst van Rubens krijgt zo een moderne echo, waarbij niet zozeer de gelovige, maar eerder de ecologische en ethische kant in beeld komt. De plaatsing van dit kunstwerk heeft veel moeite gekost, met de inzet van speciaal vervoer en van hoogwerkers in de kerk. Het resultaat mag er zijn: de Zuiderdwarsbeuk van onze kerk is zo op een feeërieke wijze ingevuld!

Er was nog een primeur die zondag: dat was de bewerking voor orgel die Wieland Claes had gemaakt van het Forellenquintet van Schubert. Daarmee sloot hij de inhuldiging van het drieluik af.

Erna volgde nog een heel geanimeerde receptie die de aanwezigen ook de kans gaf, beide kunstwerken nader te bewonderen. Met veel lof voor de restaurateurs en de maakster, de sponsors en de velen die zorgden voor een geslaagde inhuldiging.


Tekst: Naar Rogier Chorus
Foto’s: Bert Cluytens